Thursday, October 18, 2012

Bug Out: Sebuah cereka.


Pada pendapat saya. 3-4 keluarga adalah jumlah yang sesuai sebagai satu kumpulan "survival". Dengan syarat setiap keluarga mempunyai kemampuan untuk meneruskan hidup secara sendiri jika terpaksa. Ini adalah penting untuk memastikan agar tiada keluarga yang menjadi beban kepada seluruh kumpulan. Perlu ditekankan semula bahawa ini adalah pendapat peribadi.

Saya berikan satu senario andaian. Semoga cerita khayalan ini tidak menjadi nyata. Sejujurnya, keadaan politik di negara kita kurang menyenangkan. Kerajaan yang terlalu berlembut, hinggakan tidak bertempat; dan juga pembangkang yang terlalu mementingkan kuasa hinggakan sanggup melakukan apa sahaja. Kebenaran ini tidak dapat dinafikan. Ambil contoh Bersih 2.0 dan beratus-ratus lagi perhimpunan, aman atau tidak, mega atau tidak; ini semua berdasarkan kebencian satu pihak kepada pihak yang lain. Hinggakan walau lidah menyebutkan penyatuan islam, akan tetapi orang-orang mengaku islamlah yang paling hebat memecahbelahkan sesama umat.

Mungkin, diulangi mungkin, selepas PRU13 nanti, jika BN mengekalkan kuasa, rangkaikan perhimpunan ganas akan berlaku oleh pihak yang kalah demi kerana mengekalkan persepsi / pandangan bahawa kerajaan itu layak ditumbangkan. Dan jika BN kalah, rangkaian perhimpunan ganas akan berlaku oleh pihak yang menang demi kerana ingin mencuba kuasa yang telah berjaya digapai dan mungkin juga demi untuk menuntut hutang darah (yang tidak pernah ada) dari pihak-pihak penyokong kerajaan lalu. Atas apa pun alasan, pasti ia akan dikawal oleh kuasa lain.

Lihat contoh kerajaan Terengganu yang bilamana pernah dimenangi pembangkang, bangunan kerajaan negeri dikepung sepertimana PRU12 di mana Selangor dimenangi pembangkang, bangunan kerajaan negeri juga dikepung oleh penyokong-penyokong pihak yang baru merasa menjadi penguasa. Disebaliknya di Pulau Pinang, Gerakan dan DAP secara hormat mengalihkan kuasa. Tak perlu pelik. Seperti yang saya nyatakan, orang-orang yang mengaku islamlah yang paling hebat memecahbelahkan sesama umat.

Kembali kepada senario andaian. PRU13 sudah tamat. Rantaian perhimpunan jalanan sudah tidak dikawal. "Terima kasih" kepada Arab Spring, pihak-pihak pemberontak di Malaysia sudah berleluasa. "Terima kasih" kepada pegangan ekonomi bangsa Melayu, bekalan makanan sudah menyusut setelah 1-2 minggu himpunan jalanan berterusan. "Terima kasih" kepada keangkuhan segelintir orang-orang yang mengaku islam, kawan dan lawan sudah tidak dapat dibezakan. Darah yang sudah dihalalkan untuk ditumpahkan sudah mula tumpah. Saudara seagama yang "dikafirkan" sudah mula dihukum.

Saya sekeluarga sudah berkubu, ada bekalan makanan cukup untuk 4 bulan. "Bekalan makanan" di sini bukanlah makan 4 kali sehari, mahupun menu ayam masak lemak cili api dan sebagainya. Cuma cukup untuk menampung lapar demi kelansungan hidup. Bekalan elektrik semakin tak menentu. Bekalan air masih ada akan tetapi semakin perlahan. Mujur ada bekalan air disimpan dan juga cuaca yang masih mengizinkan untuk menadah air hujan. Suasana tak menentu di mana-mana. Bermula dengan atas dasar politik dan kuasa, kini huru hara sudah meliputi pelbagai alasan. Perkauman, samun, samseng, dengki, mazhab, segalanya boleh dan mengharuskan kekerasan.

Telefon bimbit masih mempunyai "signal" tapi tidak dapat menghubungi sesiapa. Nasib baik GPS dalam telefon tidak memerlukan sambungan data. Internet juga tidak berfungsi. Mungkin wayar putus, atau "internet blackout". Namun begitu perhubungan secara kuno dengan jiran masih diteruskan. Keluarga Adam, keluarga Rizal dan keluarga Osman masih di rumah masing-masing. Pastinya "kerja gila" kami untuk menjadi prepper sedang diuji. Inilah masa untuk melihat persedian kumpulan survival kami hingga ke tahap mana. Jiran-jiran yang lain, ada yang sudah lama melarikan diri, ada yang pulang ke kampung, ada juga yang terlibat dalam kekacauan mengikut acuan politik/bangsa/mazhab masing-masing. Sekali-sekala ada penyamun berkunjung di sekitar kawasan kejiranan tetapi kemahiran memanah kumpulan survival setakat ini masih dapat melindungi keluarga dan harta.

Sudah lebih sebulan kekacauan berlaku. Seperti negara Ahli Sunnah Wal Jamaah yang lain, campurtangan asing terhadap krisis sebegini, samada untuk memburukkan keadaaan atau meranapkan terus tidak akan dapat dielakkan lagi. Pasti ada pesta tuding-menuding di peringkat PBB. Pasti ada konglomerat carigali minyak berlumba membuat taruhan. Yang pasti, keadaan kami tidak akan pulih dalam masa singkat. Di kejauhan sudah mula terdengar bunyi senjata ringan. Darurat? Sudah pasti. Dikuasai oleh siapa? Tidak lagi penting. Ketua setiap isi keluarga kumpulan survival kami akan bersidang malam ini.

Saya, Adam, Rizal dan Osman sepakat untuk "Bug Out". Destinasi? Terus ke Mekah. Memang jauh. Dalam keadaan sebegini, logik tidak lagi bermakna. Tetapi, Arab Saudi dan Malaysia masih di dalam benua yang sama. Jalan darat. Setakat ini, percubaan olok-olok kami hanya sampai ke Thailand. Itupun cuma untuk mencuba jaringan jalanraya berasingan. Sudah tidak ada masa untuk mengharapkan bantuan. Awal pagi nanti "Bug Out" bermula. Sekarang masa untuk menilai persediaan akhir.

Kenderaan:
- 2 Kawasaki KLX 150
- 1 custom motorhome berasaskan Mitsubishi Fuso 4wd (Diesel)
- 3 Isuzi Elf 4wd motorhome (Diesel)

Senjata:
- 12 compound bow pelbagai jenis
- pelbagai jenis pisau/parang/pedang

Bekalan:
Setiap motorhome diisi dengan bekalan makanan yang cukup untuk 3 bulan. Minyak telah diisi penuh cukup hingga ke Thailand manakala stok petrol Kawasaki KLX sebanyak 14 liter disimpan di Fuso.

Perhubungan:
- 7 set walkie talkie
- 4 set radio amatur di setiap motorhome

Ahli keluarga saya 5, cukup untuk dibawa dengan Isuzu Elf. Adam dan isteri mempunyai seorang anak dan seorang adik lelaki bernama Karim. Adam akan memandu Fuso dan Karim akan menunggang KLX 150. Rizal hanya berdua dengan isteri manakala Osman, isteri dan dua anak masing-masing akan berada Isuzu Elf mereka. Kami semua akan menggunakan walkie talkie.

Pukul 2 pagi adalah masa untuk bergerak. Karim, menunggang KLX 150 akan memulakan perjalanan. Berfungsi sebagai amaran awal, dia akan memastikan jalan di hadapan tidak mempunyai halangan serta bertindak sebagai pencari jalan. Pada hari-hari biasa, perjalanan ke utara mungkin sekitar 6 jam dari Selangor, tapi melihat situasi sebegini, ia mungkin mengambil masa beberapa hari.

Adam akan menyusul di belakang Karim dalam jarak 2+-km. Fusonya mempunyai "Kangaro Bar" yang tegap, sesuai untuk menolak rintangan di jalanraya. Saya, Rizal dan Osman akan mengekori Adam dalam jarak 10meter setiap kenderaan. Mudah untuk bertindakbalas dalam situasi kecemasan.

Penggunaan walkie talkie adalah sekurang yang mungkin. Dalam situasi peperangan, ada kemungkinan siaran radio akan dipintas jadi kami menggunakan arahan tangan untuk memberitahu sesuatu. Manakala Karim akan menggunakan bunyi ketukan setiap 5-10 minit secara rawak untuk memberitahu bahawa keadaan masih baik.

Kami mengelak untuk menggunakan lebuhraya kerana kesukaran mencari jalan keluar darinya di masa kecemasan. Jika ke destinasi yang dekat, ia boleh dirundingkan. Kami juga mengelak untuk melalui bandar-bandar kerana itu akan menjadi tumpuan pertempuran. Perjalanan akan dilakukan di malam hari dengan pencahayaan yang minima dan jika waktu bulan cerah, kami tidak menggunakan lampu lansung.

Waktu siang adalah untuk berkubu di tempat yang tersembunyi yang hampir dengan jalanraya. Itulah masanya untuk mencari bekalan makanan, air, memasak, membersihkan diri, berehat dan merancang perjalanan berikut berdasarkan situasi semasa. Tiada lagi tidur nyenyak 6-8 jam. Ketua keluarga akan bergilir-gilir membuat rondaan kecil serta mencari bekalan. Masa itu juga salah seorang akan cuba mencari siaran radio amatur untuk perkembangan terkini dan jika bernasib baik, "signal" dari kumpulan survival yang pernah berlatih bersama kami.

Mungkin akan bersambung..

P/S: Saya cuba menulis cereka ini dengan menyelitkan informasi yang difikirkan sesuai bagi menghadapi situasi. Tapi diakui saya tidak mempunyai pengalaman dalam hal ini. Tiada latihan ketenteraan dan sebagainya. Jika ada penambahan yang lebih sesuai, sila komen semoga bermanfaat untuk dikongsi.

3 comments:

  1. if there's a way to escape to Borneo or Brunei, try that first. If the plane to Borneo no longer flying, then try to escape to Indonesia in route to Borneo. Consider the border of Thailand as a last resort.

    If you manage to reach Borneo, go to either South East districts of Sabah such as Tawau, Kunak, Semporna or Lahad Datu. These are regions dominated by Moslems. The Bugis is particular are dominating Tawau and Kunak area whereas the Bajau/Suluk are dominating Semporna and Lahad Datu. Yes they're what we currently calls "PATI" but they're Moslems and the Bugis and the Suluk are known as the race willing to take up arms. Otherwise you can also try to fly to Labuan. The island is still dominated by the Bruneians.

    Avoid Kota Kinabalu. It's currently infested by Freemasons.

    If you have no choice but to enter Indonesia then don't make a long term planning to stay there.. especially if Prabowo is the President.

    Thailand under the rule of Thaksin's dynasty very risky. Thaksin, Prabowo and Anwar Ibrahim are all Luciferians.

    How to deal with the fuel problem? I myself have bought a motorcycle and a small engine car (perodua Kancil) for bugging purpose. But even I accepted the fact that the fuel I currently store is only enough to move my family and relatives into our bugging destination at my in-laws house.

    I'm now scratching my head trying to earn more money in order to buy 2 x 50 watt solar panel. That alone will cost me RM1000 and that's the cheapest.

    ReplyDelete
  2. Ahh. I doubt that planes will fly during that situation, at least not commercial ones. I have a feeling that East Malaysia / Borneo will only be reachable by sea. And that depends on whether our peninsula is not yet hoarded by foreign seacrafts of "democratic mongerers". And I know the Laut Cina Selatan have much stronger waves than Selat Melaka.

    I've been thinking about the journey, and yes there might be some difficulties with a few countries. Thailand, Myanmar, Iran. But I was thinking about our good deeds with the Patanis and Rohingya so they might be able to offer some sort of help there. There will be problem with visas or anything, but I was thinking "political refugees" might be a better boarding pass.

    I also considered of using boat and sailing along Selat Melaka, but don't have any sailing experience at all, not mentioning that pirates will be a main problem. And also the bank-breaking cost of it!

    Fuel, I emphasized on diesel as I'm thinking of going Bio-Diesel conversion. There's also engine upgrades (albeit a costly one) which enables the vehicle to use vegetable cooking oil as diesel fuel.

    Yes solar panel is a must, I'm drafting my fiction with more details on the motorhome with that. If there's total chaos, we need to scavenge solar panels from new version of roadlights. I'm planning (*sigh*, still a "plan") on getting a cheap 3ton lorry for motorhome conversion.

    ReplyDelete
  3. Salam Bro..gud planning..seronok layan cite bug out cereka ko ni.bro from now ko kena start bw EDC, paling kecil sebesar tin kotak rokok paling basic lighter-pisau-minyak gamat-mata kail
    aku pun rasa ko dah prepare mcm2..bg aku plak aku dah start buat ration tanaman2 stok kering and sejata2 yg x perlu diberitahu.bro jgn lupa slingshot n bb or arrow amat berguna di dlm keadaan dan situasi camni..bencana bleh berlaku mcm2 bkn juga disbabkan politik-huru hara-kacau bilau..tetapi persikitaran kita juga 1 ancaman aku stay dia area zon chemical n radiaoaktif..dlm 25 kilo bleh sampai ke rumah if benda2 ini mengamuk..sentiasa alert dgn excrise2 yg army lakukan..dan kalu bleh ada sumber risikan sendiri..makanan amat penting 3 hr manusia x mkn akan kacau bilau ler jadinye dan sanggup merompak..ms ni senjata adalah teman yg terbaik sb. manusia akan jd selfish sb. lapor..ok bro kasi tulis lagi seronok baca blog ko ni...

    ReplyDelete